Sunday 29 July 2012

JIKA DITANYA SIAPA DIRIKU DAN DAKWAH KU...KETAHUILAH...

SIAPA AKU??.....(MAN ANA!!!!!!????)

   Begitu cepat masa berlalu...begitu pantas waktu berjalan...aku kini sudah berada di tahun kedua dalam DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM (DAKWAH)...namun hatiku masih belum gembira...kerana saban hari hati ini bertanya..apa yang aku dapat,apa yang aku dapat???????

   Aku sebak....airmata ku berlinang setiap kali mendengar pertanyaan hati kecilku ini.."Dakwah"bagiku bukan lah satu perkara yang senang...perlu ada kesabaran yang menggunung..aku semakin lemah tatkala ujian oleh Allah S.W.T melanda...namun hati ini bangkit semula apabila hati ini dipujuk dengan kalimah2 RABBku...dalam madahNYA DIA memujuk ku..."Apabila hamba-hambaku bertanya kepadamu(Muhammad)tentangku katakanlah bahawa sesungguhnya aku ini dekat.Aku dapat mengabulkan pemohonan orang yang berdoa padaKU jikalau ia telah memohonkan itu padaKU" (AL-BAQARAH : 186)...mengenangkan kalam RABBku ini aku kembali gagah...kembali gagah menongkah arus...aku pasti rintihanku didengariNYA.

    Sehinggalah satu hari dalam kuliah DAKWAH ISLAMIYYAH....rintihan kalbuku dijawab oleh Allah..Namun jawapan yang ku terima terbit dari bibir SANG MURABBI.Dia adalah wasilah yang ku cari..
"susah benonye bile kite dalam jalan dakwah ni...awok ingat mudoh ke?kene keji...kena maroh...tapi kalau kite tak menggerakkan jalan dakwoh ni..sape lagi?????awok kene sedor...bile awok dah ade dalam TARIQATUL DA'KWAH....awok adalah insan yang dipilih oleh Allah S.W.T...ingat bebaik,bukan semua boleh jadi pendakwoh"loghat pantai timur yang terbit dari bibir sang murabbiku itu membangkitkan roh aku untuk menumpukan perhatian...kerana mutiara kata dan nasihat dari sang murabbiku itu adalah makanan roh ini..aku menarik nafas panjang..lalu kuhelakannya perlahan-lahan tanda pengertianku...kemudian aku tersenyum...

   Banyak yang aku pelajari dalam ilmu Allah ini....aku sangat bersyukur kerana Allah telah melimpahkan rahmat dan kasih sayang dengan membenarkan aku mendalami ilmunya yang Agung dan mulia ini...Aku juga diberi kesempatan olehNYA untuk bergerak terus atas TARIQATUL DA'KWAH ini...KINI aku semakin kuat....hatiku dengan gagahnya dapat menjawab pertanyaan sendiri....

أنا إنسألت القوم عنى من أنا ؟
jika ditanya tentang "siapa" diriku?

HATIKU KINI MENJAWAB....
أنا مؤمن  سأعيش دوما مؤمنا
Akulah mukmin yang akan hidup sebagai mukmin!!!!!

فاليعلم الجميع عنى ههنا
Maka ketahuilah semua orang aku di sini..!!!!!!!

لن أنحنى لن أنتنى لن أركنأ
Tidak akan terhina atau terpesong mahupun cenderung!!!!

أني رأيت الله في أكوانه
Sesungguhnya aku melihat Allah dalam ciptaannya...

و سمعت صوت الحق في قرأنه
Dan aku mendengar suara kebenaran dalam QuranNYA...

ولمست حكمته وفيض حنأئه
Dan aku sentuh hikmahNYA dan belai kasihNYA...

في سيرة المختار في إيمانه
Dalam sirah mereka yang terpilih imannya...

أنا مصحف يمشى وإسلام يرى أنا نفحة العلية فوق الثرى
Aku adalah mushaf yang berjalan dan Islam diperlihatkan,Akulah angin yang meniup tinggi atas setiap pelayar...

الكون لي وخدمتي قد سخر

ولمن أنا أنا للذي خلق الورى

  Alam ini bagiku,dan bagiku khidmat yang telah dipermudahkan..dan untuk apa aku,aku untuk yang menciptakan semuanya...

No comments:

Post a Comment