Friday, 13 January 2012

AKU YANG BERNAMA 'KHAIRA SYAKIRA'...

Pada 14/OGOS bersamaan tahun 1993...

Alhamdulilllah....seorang bayi telah selamat dilahirkan...lalu aku diberi nama oleh ibu bapaku.."anakku...ayah memberikan namamu KHAIRA SYAKIRA...semoga dengan nama ini kau akan menjadi anak yang solehah.."begitulah ucapan ayahku...lalu terdengar lah alunan puji-pujian memuji Allah yang maha suci di telingaku kanan dan kiri...

   Kini...aku telah dewasa..dewasa dengan kasih sayang ibu bapaku...aku dijaga..diasuh dengan ilmu...ibuku seorang yang sangat tabah,aku bertuah kerana dapat keluar dari rahimnya..ayahku pula seorang yang sangat mementingkan ilmu..dia sangat berharap agar aku menjadi insan yang berguna suatu hari nanti..Aku sangat bersyukur...aku sangat bersyukur kerana Allah masih tetap menyatukan keluarga kami meskipun pelbagai dugaan yang telah melanda keluargaku ini...

   Suatu hari ketika diriku dan ayahku berbicara tentang rahsia ketuhanan dan sifat-sifatnya,terlintas dihati untuk menanyakan kepada ayahku,"Apakah ertinya namaku?Dan daripada mana ayahku mendapat ilham untuk memberikan namaku itu?"lalu persoalan itu pun diajukan...dengan wajah tenang ayahku menjawab.."Tok wan cek dulu ustaz tau..dia yang memberikan nama pada cek tu,dia dapat nama cek tu melalui mimpi,pastu tokwan cek tu bagitau ayah,ayah pun letak lah nama tu kat cek"Soal makna pulak kita tengok satu-satu..'Khaira' tu bleh bermaksud baik,sebaik-baik atau kebaikan..'Syakira tu plak..brmaksud yang mengenang budi atau yang bersyukur."Tapi kenapa ayah dan tokwan tak letakkan nama srikandi-srikandi Rasulullah dahulu?mcam Siti Khadijah,Aisya Humaira,Fatimah Azzaharah dan sebagainya?kenapa nama khaira syakira tu jadi pilihan?
       
         soalan ku ajukan lagi.Ayahku menjawab.."wahai anakku,percayalah bahawa namamu itu telah ditentukan Allah buatmu..terimalah...usah mempersoalkannya lagi...jangan ragu dengan takdirmu..ayah dan tokwan tak mahu kalau nama hebat srikandi rasulullah itu hanya menjadi gelaran dirimu saja,tapi tak bleh menjadikan dirimu sehebat mereka..ayah tak mau jika ayah memberikan nama itu dan nama itu dipersiakan..aku mengangguk faham..ayahku pulak yang menyoal.."kenapa adik tanya soalan kt ayah macamtu?adik tak bersyukur dan bangga ke dengan nama yang adk pikul selama ni?aku terdiam...bukan menyetujui apa yang dikatakan ayahku itu,tapi aku tertanya-tanya adakah benar nama seseorang itu akan mencorakkan siapa dirinya,dan apa fungsi nama?Ayah aku seolah boleh menghidu pertanyaan hatiku,lalu dia berkata,"nama yang ayah bagi besar maknanya..ayah nak adk jdi seorang insan biasa yang mengenang budi..yang utamanya yang mengenag budi Allah...yang bersyukur atas nikmatnya...ayah nak adk jadi seorang yang baik dan membawa kebaikan...setiap kebaikan yang dibuat pada adk akan dibalas adk dengan kebaikan juga.."Ayahku mengusap kepalaku...aku berpuas hati dengn jawapan ayahku itu,lalu aku tersenyum...aku harap berkat dari doa ayahku menyebut namaku itu akan mendoakanku menjadi seperti itu...Amin...

      Kini...aku bangga dengan namaku...aku bersyukur...terima kasih Ya Allah kerana kau telah memberikan nama ini padaku...aku memohon Ya Allah kau peliharalah dan jagalah aku dari segala dosa...AMIN YA RABBAL ALAMIN...

1 comment:

  1. Salam,habibati,bestnye ayat.. Kaloh ambo.. : )

    ReplyDelete